Według internetowego wydania Słownika Języka Polskiego PWN audyt to kontrola firmy, przedsiębiorstwa lub spółki pod kątem różnych obszarów, między innymi organizacyjnych i finansowych, a także ocena możliwości przyszłego rozwoju. Czym, biorąc zacytowaną definicję pod uwagę, jest zatem audyt SEO? Jest to dokładna analiza strony internetowej, oceniająca przeróżne jej aspekty, jak metadane, strukturę nagłówków, kod strony, szybkość ładowania się strony i wiele mniej i bardziej ważnych elementów. Nie licząc samego wyliczenia uchybień i błędów, w dobrym audycie SEO muszą znaleźć się też instrukcje odnośnie rozwiązania wymienionych problemów.
Audyt SEO sprawdza stronę internetową pod względem użyteczności, zgodności ze standardami W3C, treści na stronie, a także poprawności kodu. Co więcej sprawdzane jest także, czy strona jest przyjazna dla wyszukiwarek. W uproszczeniu, audyt SEO zleca się agencji, by wskazała ona wszelkie błędy na stronie oraz – co najważniejsze – zaleciła działania, które pozwolą je naprawić.
Ile należy zaczekać na płatny audyt SEO?
W sieci jest mnóstwo narzędzi i stron, z wykorzystaniem których szybko i bez opłat wykonuje się audyt SEO witryny. Plusy tej opcji? Cena oraz szybkość. Wady? Co niemiara. Dema czy też bezpłatne narzędzia z ograniczaną funkcjonalnością, nie są nieomylne. Jeśli już odkryją jakieś uchybienia na stronie, to zazwyczaj nie wszystkie. Sporo błędów (między innymi w kodzie) wychwycić można tylko w trakcie analizy wykonanej przez specjalistę w danym obszarze, a nie algorytm.
Na płatny audyt SEO wykonywany przez agencję oczekuje się w większości wypadków od kilku dni do około 30 dni. Termin na przygotowanie dokumentu powinien zostać wyznaczony w umowie podpisanej z agencją, która podjęła się jego sporządzenia. Audyt płatny pozwoli wykryć wszystkie poważne błędy ukryte w witrynie. Jeśli strona została utworzona na bezpłatnym szablonie lub na platformie typu Shoper czy Magento, to elementów do poprawy może być cała masa. Jeśli strona wolno się wczytuje i ma praktycznie zerową widoczność na istotne dla klienta frazy, to też są to oznaki, że zlecenie zewnętrznej firmie SEO audytu będzie dobrym rozwiązaniem.
Jakie problemy wykrywa SEO audyt?
Uważnie zrealizowany audyt SEO może ujawnić sporo błędów witryny, między innymi:
- wolne wczytywanie się witryny w wersji desktopowej oraz mobilnej,
- błędy strony w wersji na komórki, takie jak zbyt wolne ładowanie się różnych obrazów,
- brak tłumaczeń wersji językowych strony,
- nieprawidłowości w strukturze nagłówków,
- problemy z dostępem do witryny dla botów wyszukiwarek,
- przyczyny słabej widoczności witryny na frazy kluczowe,
- brak bądź nieuzupełniona wizytówka Google Moja Firma,
- brak metadanych,
- słaba jakość zawartości strony,
- poprawność kodu witryny,
- rzeczywista liczba zaindeksowanych podstron,
- brak bądź niewłaściwe połączenie z narzędziami Google (przykładowo Google Analytics)
.
Dane firmy:
SEO4.net Pozycjonowanie i Optymalizacja
ul. Grzegórzecka 78/8
31-559 Kraków
Tel.: 12 384 83 00
Mob.: + 48 600 21 20 61
E-mail:
[email protected]